Academie In Situ

Academie In Situ helpt ontwikkelaars van erfgoed, steden en landschappen om vanuit de beeldende kunst de ruimtelijke kwaliteiten van een gebouw of gebied in kaart te brengen voor een geïnspireerd en betekenisvol toekomstplan. De letterlijke betekenis is: een academie ter plekke. Deze ‘academie’ heeft dan ook geen muren en geen vaste locatie. Alle activiteiten spelen zich af op de plek waar het om gaat. De gegeven ruimte zelf wordt benaderd als leeromgeving, waar planmakers en omwonenden leren van de ruimte en van elkaar door samen onderzoek te doen. 

Beeldend kunstenaar en onderzoeker Heidi Linck richtte Academie In Situ op vanuit haar visie dat gebouwen en gebieden die hun oorspronkelijke functie verloren hebben, juist in hun tijdelijke staat van leegstand nieuwe, ongeplande kwaliteiten en betekenissen ontwikkelen, waaronder stilte, verwondering, biodiversiteit en voelbare historie. Het doel van Academie In Situ is om met onderzoek naar die kwaliteiten een inspirerende én inhoudelijk relevante laag toe te voegen aan de veelal door de ratio en kapitalisme gedomineerde ruimtelijke vraagstukken. 

Het aanbod bestaat uit een groeiende verzameling van artistieke en educatieve interventies die als onderzoeksmethoden worden ingezet. Hierin staan ontmoeting en uitwisseling tussen omwonenden en andere ‘eigenaren’ van de ruimte centraal op basis van collectief artistiek onderzoek en educatieve concepten waarin nieuwe verhalen ontstaan door een directe ervaring van de ruimte. Door bottom-up interventies wordt het publiek geactiveerd om hun leefomgeving met alle zintuigen te ontdekken en nieuwe betekenissen te geven. Projecten van Academie In Situ veroorzaken dat verborgen betekenissen van binnen uit de ruimte aan het licht komen en gedeeld worden, opdat zij een rol spelen in de verdere ontwikkeling van de plek.