Academie In Situ

Academie In Situ is een door beeldend kunstenaar Heidi Linck ontwikkeld platform voor onderzoek, educatie en ontwerp in ruimtelijke transities. De letterlijke betekenis is: een academie ter plekke, de openbare ruimte als leeromgeving. Heidi Linck ontwikkelde dit platform op basis van twaalf jaar ervaring als kunstenaar in gebiedsontwikkeling en als voortzetting van haar doorlopend onderzoek naar de mogelijkheden van kunst in de ontwikkeling van onze ruimtelijke omgeving. De projecten op deze site kenmerken zich doordat de creativiteit en verbeeldingskracht van kunstenaars worden ingezet om de manier waarop wij ons landschap beleven, betekenis geven en gebruiken, te veranderen. 

 

De activiteiten van Academie In Situ richten zich op de verbinding van de fysieke ruimte met de beleving en betekenis van het gebouw of gebied. Hierin staan ontmoeting en uitwisseling tussen inwoners en andere ‘eigenaren’ van de openbare ruimte centraal op basis van collectief artistiek onderzoek en educatieve concepten waarin nieuwe verhalen ontstaan door een directe ervaring van de ruimte. Door bottom-up interventies wordt het publiek geactiveerd om hun leefomgeving opnieuw te ontdekken en betekenis te geven. Projecten van Academie In Situ veroorzaken dat verborgen betekenissen van binnen uit de ruimte aan het licht komen en gedeeld worden zodat zij een rol spelen in de verdere ontwikkeling van de plek.